Hagearbeid på skolen

Hagearbeid på skolen er et utmerket pedagogisk verktøy som berører flere disipliner. Denne aktiviteten lar elevene komme nærmere naturen, forstå biologisk mangfold, ha en konkret representasjon av verden rundt seg, forstå livssyklusen osv.

Lær annerledes

Utover det enkle faktum å dyrke planter og lære planters livssyklus på en morsom måte, gir hagearbeid på skolen elevene muligheten til å leve og formere erfaringer: å jobbe med jorden, så, høste… .

Denne aktiviteten gjør det mulig å styrke barn, bevisstgjøre dem om betydningen av miljøet (fordeler med planter, vann/avfallshåndtering, risiko knyttet til sprøytemidler, bruk av kompost osv.), bevisstgjøre dem på sunn mat og introdusere dem til vitenskap, inkludert biologisk mangfold.

Å sette opp et hageprosjekt på skolen er også en veldig interessant tilnærming til å takle mange andre fag: språk gjennom hageordboken, været og årstidene ved å observere utviklingen av planter over tid, dager og måneder, plassbehandling med hageoppsett, . ..

Hagearbeid på skolen: vårt prosjekt

For å gjøre skolehageprosjektet vårt til virkelighet, startet vi med å definere stedet. Vi tenkte det ville være ideelt med en hage sentralt på skolen og valgte derfor studentherberget til Vulkan videregående skole. Siden vi ikke hadde jord å dyrke, var det mulig for oss å lage en liten hage uten jord ved hjelp av potter, kar osv. Denne aktiviteten vil alltid tillate elevene å etablere en varig forbindelse med planteverdenen.

Det er greit å vite at et slikt prosjekt krever et budsjett for innkjøp av verktøy, materialer, frø og planter, til vedlikehold av hagen i skoleferier osv. Vi ba om hjelp fra skolens ansatte, som leder prosjektet øko-delegater, for å støtte prosjektet vårt.

Fremtiden til prosjektet

I fremtiden ønsker vi å sette opp spesifikke typer hager som skal lages: landskapshage, villhage, prydhage, grønnsakshage, frukttre, sommerfugl, medisinsk… eller med flere dominerende. Dette valget vil tillate oss å lage en liste over frø å så, planter som skal transplanteres og utstyret som er nødvendig for en jevn drift av prosjektet.

Derfra kan vi også etablere aktivitetsprogrammet gjennom hele skoleåret, selvsagt under hensyntagen til skolens og plantasjens kalender.For å promotere prosjektet og dele våre erfaringer kan vi også føre en illustrert dagbok (trykt eller på skolens hjemmeside).

Til slutt, på slutten av skoleåret, kan vi så skrive en rapport om prosjektet vårt, bilder til støtte for forsøkene og aktivitetene som er utført.

 
Icône de validation par la communauté