EUROMAD 2021

I år deltok åtte elever fra Lycée Français d’Oslo for første gang i EUROmad organisert av Lycée Français de Madrid, og samlet 15 franske videregående skoler og mer enn 200 deltakere fra hele Europa og Nord-Afrika. Denne modelleringen begynte 4. februar og ble avsluttet 7. februar.

PRESENTASJON

EUROmad er en modellering av European Council organisert av den franske skolen i Madrid i 2 år, og for første gang, i 2021, ble LFO invitert til å delta.

I løpet av denne modelleringen reflekterer, debatterer og kommer studentene sammen for å finne de beste løsningene på de aktuelle problemene i EU.

For å gjøre dette, representerer hver student et land i en komité ved å spille rollen som en minister eller statsoverhode. Målet er dermed å best forsvare landets interesser, ved å gjøre endringer og ved å stemme for å oppnå en lovtekst.

Dette prosjektet lar deg engasjere og lære mye om EU, utvikle din veltalenhet, overvinne sjenanse og også møte nye mennesker. I år, på grunn av pandemien, fant debattene, så vel som all modelleringen, sted på Zoom.

Denne avstanden hindret imidlertid på ingen måte elevene i å stifte nye bekjentskaper og enda mindre fra å ha det gøy og få mest mulig ut av denne utrolige opplevelsen.

KOMMISSJONER

Euromad-presidentskapet valgte å sette ned åtte kommisjoner som tok for seg noen av de store temaene og utfordringene EU står overfor. Hver delegat måtte skrive en generell policytekst på forhånd, slik at han kunne presentere landets posisjon i forhold til temaet hans kommisjon tok opp.

De ulike kommisjonene kan sees på nettsiden:

https://euromad.org/?page_id=982

  • Pauline Guillard representerte Tsjekkia og Slovakia på ASEM-toppmøtet
  • Silia Dequaire var minister for Tsjekkia og Slovakia i økonomi- og finanskomiteen
  • Emma Thompsen var Frankrikes minister i helsekommisjonen
  • Nada Baki var Frankrikes minister i komiteen for kvinners rettigheter og likestilling
  • Jeanne Gérard var minister for Slovenia i utdannings- og kulturkomiteen
  • Allegra Coles var Slovenias minister i miljø- og innenrikskomiteen
  • Gaëlle Dequaire var Italias minister i forsknings- og teknologikomiteen
  • Benedetta Colella var Italias minister i kommisjonen for fred og samarbeid i Midtøsten

 

ERFARING PÅ SKOLEN

For oss LFO-elever foregikk dette arrangementet i sin helhet innenfor skolens område, mellom Vika og hovedbygget.

Hver deltaker hadde sitt eget rom for å dra nytte av et miljø som fremmer konsentrasjon og seriøsitet under debattene, men de velfortjente pausene ble delt, slik at elevene kunne leve et felles eventyr.

Sammen fra 8:30 til 19:15 i flere dager delte delegatene frokoster og lunsjer sammen, øyeblikk som bidro til å gjenskape atmosfæren på turen til Madrid som ble avlyst i år.

Før :

Benedetta Colella (terminale), Silia Dequaire (terminale), Allegra Coles (première)

Bak :

Nada Baki (terminale), Jeanne Gerard (première), Emma Thompsen (terminale), Gaelle Dequaire (première), Pauline Guillard (première)

PROSEDYREN
  • Til å begynne med måtte vi skrive TPG-er (generelle politiske tekster). Dermed forklarte vi oppfatningen til landet vi representerte om emnet for debatten til komiteen vår. Disse tekstene tillot oss å oppdage andre lands posisjon, å begynne å etablere strategier, dvs. å se hvilke land vi skulle overbevise og med hvilke land det ville være mulig å opprette en allianse.
  • Deretter foreslo kommisjonærene et utkast til lovtekst som vi ville modifisere ved å gjøre endringer i løpet av modelleringsdagene, for å ende opp med en mer fullstendig lovtekst som kunne tilfredsstille flertallet av landene.
  • Under modelldagene hadde vi uformelle debatter også kalt lobbyvirksomhet, hvor vi med alliansen vi hadde opprettet utviklet endringsforslag og stemmestrategier. Under de formelle debattene stemte vi for eller mot endringsforslagene, mens vi debatterte. Prosedyren for formelle debatter var strengere. Faktisk ble talen organisert og ledet av kommisjonærene. For å snakke var det også regler å følge, inkludert bruk av 3. person, samt rettigheter, bevegelser og poeng.
  • Under modelleringen fikk vi også sjansen til å delta på presentasjoner fra eksperter, som kom for å forklare profesjonen sin og deres synspunkt på problemstillingen.
  • Vi møtte også breaking news under debattene som destabiliserte debattene våre og satte bensin på bålet. Dette var kompromitterende informasjon som burde eller ikke burde endre vårt syn på emnet, få oss til å endre eller legge til endringer. I økonomi- og finanskomiteen førte dette til og med til at Polen forlot (eller i det minste forsøkte å forlate) EU.
  • Under den siste formelle debatten måtte vi stemme for den endelige versjonen av utkastet til lovtekst, med alle endringer som ble gjort. I alle kommisjonene vedtas tekstene, med flertall eller enstemmighet avhengig av kommisjonene.

 

DEN GODE DELEN

Ved siden av den seriøse delen tilbød Euromad også et øyeblikk med underholdning kalt «Sladderboksen». Denne sladderboksen var rett og slett et virtuelt rom hvor delegatene kunne gi løfter, stille spørsmål eller anonymt kommentere. Disse øyeblikkene var fulle av entusiasme, og gjorde det mulig å bli kjent med de andre deltakerne mens de danset og hadde det gøy.

I tillegg var LFO-studentene gruppert sammen, de kunne delta i sladderboksen til de ulike kommisjonene. Dermed ble skjulte talenter avslørt blant elevene: Emma og Allegra tango sammen, noen danset Macarena eller sang Snødronningen!

 

HVA ELEVENE HAR LÆRT

Euromad-opplevelsen har vært veldig berikende for oss alle. Hun introduserte oss først for hvordan EU fungerer: komiteene, formaliteten i debattene.

Det tillot oss også å lære å sette oss selv i en delegats sted, å uttrykke interessene til landet vi representerte, å bruke tredjeperson, å dele ordet.

Denne erfaringen tillot oss å utvikle vår veltalenhet og vår dialektiske kapasitet, nyttige og givende ferdigheter for fremtiden vår.

I tillegg tillot Euromad-opplevelsen oss å ha en uforglemmelig tid, og å skape nye vennskap som varer utover modellering, og knytter sammen unge mennesker fra hele Europa takket være EU.

Til slutt vil vi takke Madame Chevalier og Madame Houseaux for å ha gitt oss muligheten til å delta i et så berikende og engasjert prosjekt, samt for å ha organisert det.

Uten å glemme deres hjelp, så vel som Mr. Fournier og Mr. Aunaas, under utformingen av våre generelle policytekster. Og selvsagt vil vi også takke Lycée français de Madrid for tiden og den utrolige innsatsen de har gitt for å få dette prosjektet til å realiseres, mer spesielt presidentene som har fulgt oss gjennom denne opplevelsen, kuratorene som var i stand til å administrere de ulike debattene med letthet og til slutt talerne for å ha beriket oss ytterligere på de ulike temaene til kommisjonene.

Benedetta Colell,  Silia Dequaire , Allegra Coles, 

Nada Baki, Jeanne Gerard, Emma Thompsen, Gaelle Dequaire, Pauline Guillard