Gjennomføring av selektiv sortering

Jan Solheim (à gauche) et Erwann Rigault (à droite)

Min høyskole / videregående skole har sorteringsbinger for papir, og likevel var det ikke noe miljøvennlig sorteringssystem på plass. Det meste av papiret ble faktisk alltid kastet sammen med husholdningsavfallet. Her er hvordan vi endret ting for å redusere avfallet vårt, utvikle selektiv sortering og dermed øke delen som gjenvinnes.

1. Identifiser sorteringsbehov

I vår videregående skole / videregående skole var målet vårt å sortere avfall, i samsvar med Vulkans miljøansvarlige standarder. Vi har også bestemt oss for å resirkulere papp og sette opp selektiv sortering av matavfall, for å støtte «komposterings»-kampanjen til våre andre øko-delegater.

2. Kommunikasjon i klasserommene

Denne typen sortering er mye enklere (og hyggelig) å gjøre med flere personer. Det er også en utmerket måte å involvere studenter i en miljøansvarlig tilnærming. Kameratene deres vil gjøre sorteringen desto bedre.

Ikke glem personalrommet, siden mye papir kan sorteres og gjenbrukes til for eksempel fotokopier.

3. Samle sorteringsverktøy

Vi samlet rett og slett søppeldunker og laget plakater til å feste på de forskjellige søppelbøttene og sorteringsanvisninger som skulle stilles ut på høgskolen.

Dermed har vi laget 3 «sorteringssentre», tilgjengelig for alle klasser, til hjemmet og for bedriftens ansatte.

4. Hvilke vanskeligheter?

Selvfølgelig var det mange sorteringsfeil. På denne siden er det nødvendig å fortsette kommunikasjonen. Generelt merker vi at elevene anstrenger seg mer og mer for å sortere riktig.

For å konkludere

Selv om dette prosjektet ikke tok oss mye tid, håper vi å standardisere avfallssortering neste år slik at vi kan fokusere på andre prosjekter. Uansett har innføringen av søppelsortering gjort at elevene har våknet litt til resirkulering og til å tilegne seg gode vaner, som de vil kunne gi videre til omgivelsene.

Les Eco-délégués