Sébastien Lucas, lærer i 5. klasse, er invitert til å delta på den internasjonale konferansen «Multilingual Awareness and Mulitlingual Practices» som finner sted i Tallinn, Estland, den 22. og 23. november.

Sébastien Lucas, lærer i 5. klasse ved Den franske skolen i Oslo, er invitert til å delta på den internasjonale konferansen «Multilingual Awareness and Mulitlingual Practices» som finner sted i Tallinn, Estland, den 22. og 23. november.

Sébastien Lucas begynte som lærer i 5. klasse ved Den franske skolen i Oslo for 12 år siden. Som bakgrunn hadde kan sin lærerutdanning og studier i språkvitenskap. Han besluttet å fortsette med en Master ved Universitetet i Rouen (Normandie) parallelt med lærerjobben og har spesialisert seg på polysemi hos flerspråklige barn.

Etter å ha oppnådd mastergraden har Sébastien Lucas fortsatt med forskning ved språklaboratoriet DYLIS (Dynamique du Language In Situ) ved Universitetet i Rouen og doktorgradstudier. Han er opptatt av fransk-norsk tospråklighet, familienes språkpolitikk og måten tospråklige barn tenker om språket og syntaksen i fransk setningsoppbygging.

Hans forskningsområde er skolen og de fransk-norske tospråklige barna. Sébastien tok kontakt med foreldrene ved skolen og samlet 33 familier som besvarte et spørreskjema med spørsmål knyttet til sosiolingvistikk. Han testet barna og intervjuet noen av dem. Han arbeider for eksempel med lesing hos barna og ser på samhandlingen språkene imellom. Dette kalles tverrspråklig overføring. Han ser også på familiens språkpolitikk, holdningene og praksis innad i familien har en stor påvirkning på barnas tospråklighet. Barna som har vært med i prosjektet er nå elever i 6. og 7. klasse.

Den 22. og 23. november skal Sébastien delta på den internasjonale konferansen «Multilingual Awareness and Mulitlingual Practices» i Tallin, Estland. Her vil han presentere en del av forskningen sin som omhandler elevene ved Den franske skolen i Oslo. Innlegget har tittelen «Metasyntaktisk bevissthet og tverrspråklig innflytelse, en studie blant fransk-norske elever i Oslo» og ble valgt ut av en internasjonalt anerkjent vitenskapskomite innenfor hans fagfelt og er en stor anerkjennelse av hans arbeid.

Vi kan legge til at Sébastien er tilknyttet Senter for flerspråklighet ved Universitetet i Oslo, et velkjent senter både internasjonalt og i Norge!

Vi ønsker ham lykke til og benytter anledningen til å dele noen av Sébastien Lucas’ lesetips:

  • BAKER C., 2017, Foundations of bilingual education and bilingualism, Clevedon, Multilingual matters.
  • GROSJEAN F., 2015, Parler plusieurs langues : le monde des bilingues, Paris, Albin Michel.
  • HARDING-ESCH E. & RILEY P., 2003, The bilingual family: A handbook for parents, Cambridge, Cambridge University Press.