Et år med øko-delegater ved LFO

Ved starten av skoleåret 2021/2022 ble de første LFO-økodlegatene født, rundt tretti motiverte elever fra 6. til 12. klasse som kunne sette opp svært varierte prosjekter rundt miljøet og fremme en bærekraftig levemåte.

Samtidig fortsatte og styrket skolen sine aksjoner med norske, franske og AEFE-partnere som svar på bærekraftsmålene.

Utdanning for bærekraftig utvikling, tilstede i mange år i franske nasjonale utdanningsprogrammer, gir studentene muligheten til å leve og multiplisere erfaringer i klassen i alle disipliner, men også utenfor klassen: bruke manuelle talenter eller lidenskaper, organisere et prosjekt, kommunisere, hjelpe hver andre, ta ansvar, bli bevisst betydningen av miljøet og menneskets plass i naturen.

Et år som ble avsluttet med anerkjennelsen av vår innsats med tildelingen av AEFE av EFE3D-merket (fransk etablering i utlandet i bærekraftig utviklingsprosess).

Denne etiketten opprettet i 2021 inkluderer 3 nivåer:

  • 1. Engasjement;
  • 2. Utdyping;
  • 3. Kompetanse;

Vi oppnådde nivå 2 for en periode på 4 år.

Vi tilbyr deg et lite tilbakeblikk til årets høydepunkter fra JED til LFO.

I første kvartal ble de nye øko-delegatene rekruttert blant frivillige studenter, og kurset om klimaspørsmål med klimafresken.

For det andre ble studentene introdusert for prosjekttilnærmingen og kunne sette den ut i livet ved å tenke på prosjektene som lå deres hjerte nært. Områdene som ble valgt ut for året var bevisstgjøring, biologisk mangfold, energi og avfall.

I løpet av uken med franske videregående skoler rundt om i verden i november, grep havforeningen TARA, partner i AEFE, inn med siste årsklassen for å diskutere mikroplast, Vulkan vitenskapelige utstilling ble innviet samtidig med bygningen, mens elever i alle nivåer lager resirkulert julepynt.

I desember møttes en første E3D-komité for å gjøre status over aktuelle prosjekter.

Det ambisiøse søppelsorteringsprosjektet var det første som ble gjennomført, med sorteringsbinger installert på strategiske steder og god kommunikasjon både med elevene for å forklare riktige gester og med renholdspersonalet.

Denne våren kunne grønning og installasjon av kompost i hjemmene til videregående skoleelever begynne.

Etablissementet deltok også i «My Little Planet»-utfordringen, som mobiliserte elever i grupper på ungdomstrinnet (6., 3., 2., 1. og Tle) og i 1. gradsklasser (berørte 6 klasser): i 2 uker – alene, i gruppe eller som familie – tok opp mange økologiske utfordringer på ulike felt (mat, transport, bevissthet, kreativitet, etc.).

Denne utfordringen var et høydepunkt i året, og LFO, for en første deltagelse, strålte med sine resultater: 5. av 71 i kategorien videregående skole og 18. plass av 308 bedrifter, alle kategorier til sammen.

Beriket også 2. termin: workshops om vann og klima for 6. møte med vinneren av den individuelle konkurransen «My Little Planet» samt flere prosjekter utført av lærerteamene i ulike fag rundt kvinner og realfag, likestilling, fred, luftforurensningsplakater osv.

Da vi skrev søknadsfilen for EFE3D-merket, klarte vi i år å identifisere rundt tretti handlinger fra barnehage til siste år, som dekker 11 av FNs 17 bærekraftsmål.

I mai var økologiuka høydepunktet for skolens øko-delegater, der aksjoner for utveksling av bøker og klær og en konkurranse om innsamling av plast- og sigarettsneiper mobiliserte flere klasser, som fortsetter helt opp til barneskolen.

ADN Carbone 0-uken ledet av 3e øko-delegatene var en viktig og mobiliserende begivenhet i hjertet av øko-borgerspørsmål og bærekraftig utvikling: daglige økologiske utfordringer, solidaritetsløp «Jeg løper, derfor planter jeg», rundebord med forskere og øko-delegater fra andre franske videregående skoler i utlandet.

Oslos strender hadde også godt av resirkuleringsutflukter for 5. og 4. klassinger, mens 2. klassinger laget papir, aksjoner utført takket være våre norske samarbeidspartnere.

På slutten av 3. semester, under det 3. møtet i E3D-komiteen, gjorde studentene oversikt over året: de uttrykte sin motivasjon og sin tilfredshet gjennom hele året, og insisterte på fordelene ved å lære ellers, å iverksette handlinger som har en synlig påvirkning og å møte nye kamerater fra andre nivåer.

De ønsker dedikert tid i timeplanene for å lette organiseringen av de mange videregående prosjektene, et ønske administrasjonen utreder nøye for neste år. Skolens øko-delegater har også forberedt seg på å trene jevnaldrende selv neste år, takket være råd fra Ecophylle-foreningen.

Slutten av året var også en mulighet til å identifisere fremgang for det påfølgende året: utvide handlingene våre ved å involvere alle ansatte i etablissementet, utvikle og opprettholde partnerskap og utvikle øko-delegater i syklus 3, for CM1- og CM2-studenter.

Vi ønsker også å gi foreldrene full plass i E3D-utvalget. 2022-2023 blir også året for omskriving av vårt etableringsprosjekt, der bærekraftig utvikling må bli en ledetråd.

   

Paroles d’élèves :

“…Je pense continuer l’année prochaine ……”

“…pour aider la planète et pour être avec mes camarades et pour connaitre plus de gens”

“…pour améliorer l’école et la nature“

“…parce que j’aime bien ça”

“…car j’ai un faible pour la nature et que j’ai été éduquée pour me battre pour la terre”

“…car j’aime bien l’écologie et je pense à l’environnement”

“…je veux continuer à m’occuper de mon projet”