29. september var det opplæringsdag for øko-delegater fra LFO, høyskole og videregående skole!
For dette nye skoleåret ble arbeidet utført rundt 4 akser, og arvet prinsippene og kunnskapen vi har tilegnet oss i løpet av vårt første arbeidsår med emnet.
- Hva er bærekraftig utvikling for meg?
- Hva er det å være en øko-delegat?
- Hva motiverer meg?
- Hva er prosjekttilnærmingen vi skal gjennomføre?
Bærekraftig utvikling
Arbeidet på college ble gjort med en setning for å rekonstruere, som vi diskuterte rundt; på videregående, kom med egne ord og reflekterte rundt en tavle.
Definisjonen var i stand til å utvide det rent «miljømessige» synet til å omfatte de sosiale og økonomiske aspektene ved SD.
Motivasjon
Det som oftest kom opp med våre studenter om faktoren som motiverte dem i prosjektet er «Hjelpe planeten», «være med venner», «gjøre nye ting» eller «kjenne andre studenter».
De fleste av elevene våre har klare ideer om emnet til tross for et snev av nøling hos noen.
Økodelegatenes rolle
Med steg fremover-spillet måtte elevene velge om visse utsagn gjaldt rollen som en øko-delegat.
Noen ganger er det ikke lett å ta valget uten å bli påvirket av andre! Diskusjonene var svært fruktbare, mellom definisjoner, eksempler og evnen til å forklare seg.
Er en ecoD en miljøpolitimann? En representant for LFO? En kraft av forslag? Han som rydder gården? Hvem renser den egentlig? Hvordan være en pådriver når du ikke har noen prosjektideer?
Prosjekttilnærming
Når du har en idé, hvordan gjør du den til virkelighet?
På dette postulatet ble det gjort en refleksjon over ordene «diagnose», «styring», «evaluere», «handlingsplan».
Fra evalueringen av dagens situasjon til evalueringen av hva som fungerte eller ikke fungerte i fjor, gjennom etablering av en kalender, er alle stadiene som det er nødvendig å tenke på for å se et prosjekt bli realisert og lykkes behandlet.
Koblingen mellom diagnose og vurdering er svært viktig.
Forstå bærekraftsmålene
Elevene våre ble alle blandet i Vulkan-hjemmet for å delta på en presentasjon av målene for bærekraftig utvikling, før de ble samlet i grupper på 3 personer (mellom- og videregående skole), hver gruppe studerte 1 SDG (bærekraftig utviklingsmål) før de representerte det i 1 minutt til de andre gruppene.
Det ble gjort en utdyping på selve definisjonen av bærekraftig utvikling, hva som hører til eller ikke, osv.
På slutten av formiddagen avsluttet en quiz formiddagen og viste med overbevisende resultater at elevene allerede kan faget godt.