Euromad 2022

Hva er det ?

I år var vi 6 elever på videregående skole som deltok i EUROmad 2022. EUROmad er et europeisk råd for modellbygging organisert for 4. gang av videregående skole i Madrid. Dette er andre gang LFO deltar.

Modelleringen foregikk over 3 dager, fra 25. til 27. april, med avslutningsseremonien 29. april. Vi hadde også en isbryterøkt 24. april for å bli kjent med de andre delegatene.

Noe av modelleringen fant faktisk sted på Zoom på grunn av helsesituasjonen. Vi levde derfor denne opplevelsen på avstand, noe som ikke hindret oss i å ha det gøy og få mest mulig ut av denne berikende opplevelsen.

Hva gjør vi der?

Under modelleringen tok vi hver på oss rollen som ministre i kommisjoner ledet og dømt av kommisjonærene, elever ved Madrid videregående skole. Vi var rundt tjue per kommisjon og hver representerte forskjellige land.

Utgaver (én per bestilling) ble levert til oss før modellering. Før modellering skrev vi hver av TPG (General Policy Texts).

Vi måtte redegjøre for posisjonen til landet vi representerte i forhold til det temaet som ble behandlet av utvalget. Disse énsides tekstene ble deretter publisert på EUROmad-siden, som gjorde det mulig for alle å oppdage andre lands meninger. Denne informasjonen var nyttig for å etablere allianser og strategier. Det var også viktig å være godt informert om temaene som ble tatt opp for å komme til orde i debattene. I begynnelsen av debattene sendte kommissærene oss et lovforslag.

Disse 3 dagene med modellering besto i å endre denne fakturaen for å komme frem til en mer detaljert endelig tekst. Denne teksten måtte tilfredsstille flertallet av landene fordi den måtte stemmes enstemmig på slutten av debattene. Gjennom lange formelle og uformelle debatter diskuterte vi derfor lenge.

Noen ganger måtte vi kjempe for å forsvare vår posisjon og lære å inngå kompromisser! De siste nyhetene, som besto av uventet informasjon ment å destabilisere komiteene, gjorde det mulig å restarte debattene og krydre diskusjonene.

Hvem representerte du?

Vi har vært representanter i ulike kommisjoner:

  • Pauline Guillard representerte Spania i den parlamentariske komiteen som diskuterte forholdet mellom EU og Ukraina og Hviterussland.
  • Gaëlle Dequaire representerte Tyskland på toppmøtet av økologi- og teknologiministre om kunstig intelligens og ny teknologi
  • Marcus Moulia representerte Portugal på toppmøtet for miljø- og innovasjonsministre for å diskutere hvordan man kan sikre en stabil og effektiv økologisk overgang gjennom transportsektoren
  • Barbara Lays representerte Frankrike på Culture and Youth Forum som jobbet med kulturell fornyelse for ungdom
  • Clara Lardin representerte Østerrike og Emilie Josefsen Romania i handels- og industrikomiteen som prøvde å finne en måte

Hvordan levde du denne opplevelsen?

Dessverre for oss (LFO-studenter) kunne vi ikke komme oss til Madrid, men opplevelsen var fortsatt minneverdig. Vi var alle fra CDI til LFO, noe som gjorde opplevelsen enda bedre.

Vi var i komiteen fra 14.00 til 18.00, noe som gjorde at vi kunne bli bedre kjent med hverandre og dele gode stunder, både seriøse og morsomme, sammen.

Elevene deltok også i en sladderboks på slutten av dagen, som tok dem sammen gjennom morsomme utfordringer, fra håndstanden til frieriet, inkludert en Macarena-dans og en utfordring om å spise et rått egg. ! Denne modelleringen tillot oss også å møte studenter fra mange andre forskjellige land, som Marokko, Belgia, Reunion, og selvfølgelig Spania og Frankrike.

Denne berikende opplevelsen gjorde det mulig for oss alle å sette oss inn i en ekte ministers sted, å lære å snakke i tredje person om landets interesser, men også utover den levende modelleringen for å lære et lands posisjon på flere aspekter og også for å oppdage andre mer ukjente land i EU gjennom andre ministre.

Det gjorde også at vi kunne møte mennesker, og styrke båndene mellom oss.

Vi vil gjerne takke fru Houseaux og fru Mendola, som ledet dette prosjektet.